پیش دبستان

با ورود به مرحله پيش دبستان ، كه البته اولين و از حياتي­ترين مراحل تحصيلي هر فردي محسوب مي­شود كودك ازمحيط گرم خانه و خانواده جدا شده و پا به دنياي بيرون مي­گذارد، ابتدا به ساكن ذهن او پر است از سؤال­هايي كه هر كجا و هر لحظه آ­ن­ها را مطرح مي­كند و چه بسا كه اگر بدون جواب رها شوند ، هرگز در هيچ مرحله­اي نتواند به جواب صحيح آن­ها برسد. از اين رو مجموعه باران فکر بر اين است تا هنر انديشيدن را به نوآموزان ياد بدهد تا در آينده بتوانند خودشان راه را پيدا كرده و خوب سخن گفتن، خوب انديشيدن، خوب زندگي كردن را تجربه كنند

اين دوره بهترين زمان براي اولياء و مربيان است تا با تعاملي مستمر و سازنده به تعليم ، تربيت و پرورش ذهن و روح نوآموزان عزيز پرداخته و زمينه را هر چه بيشتر براي رشد و شكوفايي خلاقيت آن­ها آماده سازيم.

با توجه به سياست‌هاي آموزش و پرورش مبني بر كاهش تمركز در تصميمات و مشاركت هرچه بيشتر نوآموزان در روند يادگيري، توليد محتواي برنامه پيش‌دبستان بيشتر كودك محور بوده و با توجه به ظرفيت، فرهنگ منطقه و توانايي‌هاي نوآموزان در اين سنين طراحي شده است. با توجه به اين مسئله تمامي واحد كارها و فعاليت‌هاي دوره پيش‌ از دبستان به كمك فعاليت هایی چون نجوم،رباتیک،شاهنامه خوانی,موسیفی ،باله،تنیس،مهارت های زندگی،صداها،پروژه زمین،آی تی،زبان(همه روزه) و … انجام مي‌پذيرد

برنامه ارائه شده رشد محور است و راهي است براي گسترش كار در دوره ابتدايي. بنابراين هرچه تجربه كودك و تعامل او با محيط و ابزار اطراف او بيشتر باشد، وضوح و ميزان مفاهيمي كه در او پرورش مي‌يابد بيشتر و وسيعتر خواهد بود

با توجه به نظريه شناختي پياژه و تاكيد او بر روند شناختي، چهار سطح دانش فيزيكي، رياضي، اجتماعي و بازنمايي نقش ويژه‌اي در طراحي برنامه‌هاي درسي اين مجموعه دارد